tirsdag 24. juli 2012

ALARM ...... brunsnegler på kaprifolen min ...

..... trodde fruen i huset da hun med høyt stemmeleie og stort tempo fortvilet kom i lav høyde over dørstokken i går kveld, - "en snegle forsyner seg av bladene på kaprifolen og rosehagtornen min .. !"
Sanksjonsforslagene for slik utilbørlig framferd var innlysende nok dødsstraff, - uten lov og dom, bare få det gjort, - fort og effektivt.
Men det kan vel være greit å undersøke om man skyter feil pianist først ?

Med kamera og makro bar det ut i buskene for å finne synderen, et bilde før gilliotinen falt måtte vel være greit eller ?

Synderen viste seg ved nærmere undersøkelser å ikke være den fryktede brune skogsneglen, mordersneglen, iberiasneglen eller hva det nå er den har blitt kalt siden den kom til landet ved en feiltagelse på slutten av 80-tallet, - den første vistnok observert på Stord, og herfra spredt langs kysten til mange hageeieres store og bunnløse fortvilelse, det meste ligger øde på dens vei.

Men denne karen var ingen brunskogsnegl, for liten og i feil farger og mønster etter hva jeg med mitt noe begrensede snegleskjønn kunne bedømme. For oss ser den ut som en oransjeskogsnegl, hovedfargene stemmer, det samme med størrelse og de gråaktige sidene som skal være et sikkert kjennetegn, må innrømme at jeg er betraktelig bedre i ornitologiens verden enn i "de saktegående plantespiseres" indre kretser.
Poseringsvillig var den, greiere med slike enn med fugler, det tar liksom litt tid før den får stukket av ..... Noen smakebiter her, flere finner du på www.naturphoton.no








Skulle noen der ute med gode kunnskaper om denne karen og dens slektninger dra kjensel på den, så legg gjerne igjen andre forslag til art.

Inntil videre slapper vi av og slår oss til ro med at vi ikke har den brune fetteren hagen, enn så lenge ....

Ha ei fin fotouke videre alle sammen !

13 kommentarer:

  1. Me encantan!!! y eso que la babosa no es de mis bichos favoritos...
    Saludos

    SvarSlett
  2. Herlig penneføring. Av bildene velger jeg meg det siste:)

    SvarSlett
  3. Hello Lorents,

    not just a series of beautiful pictures but I love your story there .... hahaha Fortunately no offensive brown snail for palnten.

    Greetings, Helma

    SvarSlett
  4. Glad this lovely little guy turned out not to be a Brown Slug.These are great marco photos, love the detail of even its tiny eyes:) Cheers Lorents!

    SvarSlett
  5. Måtte le litt da jeg leste teksten...så for meg noen andre...i samme situasjon...;0) Ikke vet jeg om hvilken type snegle dette er...men vakkre bilder var det jo - fantastisk flott :0)

    SvarSlett
  6. Ja, ærlig talt; vi kan ikke renske vekk alle de flotte motivene vi har utfor stuedøra ;) Uansett: Skarpe og detaljrike bilder.

    SvarSlett
  7. Är ingen expert på sniglar så det får andra bedöma men otroligt fina bilder har du fått !
    Mina bilder på skeppet i solnedgången är tagna utanför Lysekil i förra veckan. En liten plats som heter Ramsvik (basteviksholmarna).
    Ha en fin helg !

    SvarSlett
  8. Du skriver bra og jeg liker det siste bildet aller best. Ha en fortsatt bra fotosommer.

    SvarSlett
  9. Heisann og takk for besøk og kommentar hos meg :-) Flotte makrobilder her hos deg og jeg har susa rundt her og sett på bl.a alle de flotte fuglebildene dine - kommer tilbake hit! Ha en forsatt fin sommer ! Hilsn Liva :-)

    SvarSlett
  10. Hihi,- enig i kommentaren om herlig penneføring! Nå lo jeg høyt og hjertelig, for din innledning var en presis beskrivelse av min tilstand tidligere i sommer, da brunsneglenes invasjon i hagen hjemme var et faktum,- og her snakker jeg om invasjon! Så det blir i overkant "spennende" hva som venter når en kommer hjem etterhvert!
    Bildeserien din er for øvrig veldig, veldig flott!
    Ønsker deg en fin ny uke, Lorents:)

    SvarSlett
  11. Prachtige foto's van de slak, de eerste twee zijn favoriet voor mij.
    Groetjes Tinie.

    SvarSlett
  12. Hi Lorents,

    Het zijn prachtige foto's van die naaktslak. Ik hou niet van ze, ze vernielen de planten zo en dat vindt ik erg jammer.
    Maar de foto's zijn schitterend.

    Groetjes, Joke

    SvarSlett
  13. Beautiful macro photos, love the colours and the details!

    SvarSlett