tirsdag 15. juli 2014

Smålommene har gode dager nå ....

Dagen etter at jeg var oppe sist og fikk bekreftet at vellykket hekking var gjennomført, måtte jeg bare ta en tur opp igjen for å se hvordan det gikk med smålomfamilien. I varmt og godt vær lå jeg ved vannet og fikk en grundig innføring i ansvarsfordelingen ved barnepass og fôring. De aksepterte min tilstedeværelse og de daglige rutinene gikk sin vante gang, - den ene av foreldrene lå med ungene under vingene, mens den andre var ute på fisketur i et nabovann. De kom seilende inn og landet i stor fart 15-20 meter utenfor der jeg satt, svømte bort til resten av familien med maten, byttet roller og tok av igjen for ny tur. Ettersom sola gikk ned bak noen høye fjell i nærheten relativt tidlig, ble det veldig fint lys fra ca kl 19.00 og utover, ikke så harde skygger som på noen av bildene fra dagen før.





Hva ser du etter mor ?




Takeoff for ny matforsyning...

Stor mat til den som skal vokse, men den gikk ned hel utrolig nok...
Så får du bedømme selv, om lyset er bedre her enn på bildene fra dagen før, uansett har vi å gjøre med en flott fugl som behersker vannelementet på en meget elegant måte,

Tusen takk for besøket igjen, og takk for fine tilbakemeldinger fra flere av dere.

4 kommentarer:

  1. Hei ! Jeg har vært inne og sett på dine to innlegg med smålom. Masse nydelige bilder og jeg likte nok lyset i den siste serien best. Jeg har sett storlom ved flere anledninger, men ikke smålom så den står på min ønskeliste :) / Brit

    SvarSlett
  2. I am deeply impressed by this beautiful nature pictures of watervogels.Een very big compliment.

    Greeting, Helma

    SvarSlett
  3. Riktigt fina bilder detta Lorents !!!
    Ha en fortsatt fin sommar!

    SvarSlett
  4. Ny flott serie. Oppfluktbildet ble min favoritt her.

    SvarSlett