onsdag 16. mai 2012

Aqua transformes ...

At vann fascinerer meg, overrasker ingen som har fulgt denne bloggen en stund, like fullt vender jeg stadig tilbake til dette litt mystiske medium, - vann,  - is, - vanndamp. Som andre stoffer opptrer vannet i alle tre faser eller aggregattilstander, bare for å gjøre det komplett kan vi kanskje ta med den ioniserte plasmafasen også. Uansett er vannet en forutsetning for livet slik vi kjenner det i vår del av universet, utenkelig uten ....  men hvorfor ?
Det enkle molekylet bestående av universets desidert mest forekommende og jordens overlegent vanligste grunnstoff, hydrogen og oksygen - dihydrogenmonoksid, - vanskelig kan det gjøres, men likevel veldig enkelt. Vi kan la kjemi være kjemi, fysikk være fysikk og biologi være biologi, men at alt henger sammen kommer vi ikke utenom.
Like fullt kan vi bare la oss underholde av alle former dette mystiske stoffet kan fremvise her på vår klode, om det er isskulpturer, frostsprengt fjell eller dype daler utgravd gjennom millioner av år, - vannet står bak.
Sett deg tankefullt ned, - eller for den del "tanketom", ved ei elv eller en bekk, vann i bevegelse, hvor var dette vannet i fjor eller for hundre eller tusen år siden ? Mange artige historier kunne nok vært fortalt om vi bare visste det .....
Jeg nøyer meg ganske enkelt med å presentere noen få bilder tatt mens jeg satt og ventet på noe annet der ute, noe skal man fylle tiden med - som å filosofere litt over det som har opptatt oss til alle tider, - hva og hvorfor ... ?
Svarene hverken kan eller vil jeg gi - godta, nyt og si takk,  ---- for vannet.





Omsider kom fossekallen, og jeg fikk det jeg ville ha av den .....

Ha en fin 17.mai alle sammen ... og god helg til alle dere som kikker innom og legger igjen hyggelige kommentarer.

5 kommentarer:

  1. Fysikk og kjemi er kanskje min desidert svakeste side, men flotte bilder av vann i bevegelse! Dyktig skribent er du også.

    Ha en flott 17.mai!!

    SvarSlett
  2. Beautiful captures Lorents! I love the pleasing effects of the slow shutter speed! Very well done!

    SvarSlett
  3. Ja vann fasinerer alltid. Nydelige bilder!

    SvarSlett
  4. Jeg koser meg glugg ihjel på denne bloggen, og når en attpåtil har vært vært fraværende en liten stund, blir det som om en har gjemt litt av lørdagsgodtet sitt til senere i uka, he he Mange fine bilde og gode tekster på en gang.

    Håper du fikk med den fantastiske dokumentaren som gikk på tv for en god tid tilbake om `verdens vann`Lorents, fasinerende, og med så god filming fra alle verdens hjørner. Joda, vi kan det `vi` normenn også, ikke bare BBC :-)

    Sløret vann ER bare vekkert da

    SvarSlett